За учебна 2023-2024 година
Дейността “Активно учене в часовете по математика”, 1. клас - развитие на активно творческо мислене чрез прилагане на формиращо оценяване и учене от грешки, въвеждат иновативни елементи в организацията на учебния процес с прилагане на смесен блок часове, като часовете за самоподготовка следват часовете от учебната програма.
Активно учене в часовете по математика - 1- 4 клас
Математиката не се свежда до механично прилагане на правила. Тя е висша творческа дейност,
изискваща специфични мисловни умения, специфични методи и не на последно място – всестранен опит.
Бурното развитие на информационните технологии и необходимостта от адаптиране на обучението към
това изисква развиване на нов тип мислене у подрастващите.
Активното учене и прилагането на математическите умения е интелектуално приключение, изискващо
въображение, съобразителност, логическо мислене, последователност и критичност.
Традиционното обучение има значителна роля, но не е достатъчно за ефективното постигане на
очакваните резултати в началния етап на образование. Безспорни, но и ограничени са дидактическите
възможности на преподаването на готови знания по- добре структурирано и систематично разработено
учебно съдържание, което много подходящо се определя като репродуктивно обучение. За да отговорят
на съвременните обществени условия и изисквания е необходимо да търсят и използват нови и
разнообразни методи и техники за учене и за диагностика на резултатите от прилагането им.
Единственият начин образованието да е истински полезно за децата е да създава среда и условия за
всестранно усъвършенстване и реализиране на неограничения потенциал на човека за комуникация, за
креативно и иновативно мислене чрез нови начини на обучение. Ориентираното към детето преподаване –
активното учене, променя позицията на учителя и на ученика, отношенията между учениците и
дидактическата среда (Витанов, 2015).
ЦЕЛИ и задачи:
Прилагане на стратегии за активно учене да повиши ефективността на обучението в начален етап както
по отношение на мотивацията, активността и успеваемостта на малките ученици, така и по отношение
на формирането и развиването на ключови компетентности – обществени и граждански, инициативност
и предприемчивост, културна осъзнатост и творчески изяви.
Повишаване на ефективността на образованието по математика чрез активно учене. Разчупването на
обучението и възможността обучението от скучно да стане интересно . Използване на предизвикателства.
Съвместното вземане на екипни решения, представянето и оценяването на решенията на задачите,
желанието за успешна изява на всеки ученик позволява да бъдат изведени очевидни предимства на
техниките за активно учене.
Стимулиране уменията за общуване, развиване на социалните умения, развиване самооценката,
насърчаване по-стеснителните да се включват в работата на екипа, стимулиране сътрудничеството, а не
конкурентното поведение.
Обсъждане се проблемни ситуации, предизвикващи силни емоции, които са израз на удовлетвореност.
Разнообразяването на традиционните методи на преподаване ще доведе мисленето на учениците в
по-широк диапазон.
Привличане вниманието на всички ученици, защото са активно включени.
Постигане на нова организация на учебната среда – гъвкави учебни пространства, технологии.
Вместо пасивно изслушване на информацията от учителя се дава възможност за лично участие на
учениците, за концентриране върху и за използване на собствени знания.
Ученикът да организира и ползва своя личен опит и усвоената до момента информация с цел да отговори
на съвременните очаквания на обществото, в което се намира, да достигне до ново и оригинално решение
на възникващи проблеми.
При активното учене особено успешно и ефективно се работи за изграждането на позитивна самооценка,
на грешките се гледа като на естествен етап от учебния процес.
Какво ще се прави, какви са желаните резултати и ползи от иновацията
- Изискване от учениците не само отговори, а да ги накарам да се почувстват съпричастни към
съответните въпроси.
- Осигуряване възможност за активна и продуктивна работа по задачите:
- Разнообразяване на задачите;
- Намиране на различни пътища към решенията .
- Свързване познанията от ежедневието с математическите познания по разбираем начин.
- Ограничаване преобладаващата тенденция към просто смятане и наблягане на разбирането.
- Математиката не бива да се поднася наготово.
- Активните методи за учене да са достъпни за всички ученици.
- Преподаването не трябва да се ограничи до дейността ми на учител, който показва даден начин на
смятане, а после учениците го повтарят, без да се замислят. Ученето е активен, конструктивен, кумулативен
и целеви процес.
- Опирайки се на конкретно съдържание, ще развивам способността на учениците да се ангажират с
активно, самостоятелно учене.
- Приоритет в работата ми ще бъде не да предам своите собствени знания на учениците, а да предоставя
възможност на ученика да достигне сам до тези знания.
- Учениците трябва да бъдат заинтригувани и поощрени да проучат своите собствени ресурси за заучаване
. Те трябва: да експериментират, да наблюдават, да откриват, да изказват предположения, да обясняват и да
се аргументират.
- Използването на активни методи и техники, балансирано с традиционното обучение, да е атрактивно за
учениците и да предизвиква техния интерес.
Изготвил:
Нина Димитрова - главен учител начален етап
No comments:
Post a Comment